Menu
Design by
Netwerkproblemen oplossen kan voor de gemiddelde computergebruiker wel eens een heel vervelend klusje betekenen. Het netwerk, dat in de meeste huishoudens gebruikt wordt om de internetverbinding te delen, bestaat uit onderdelen die voor de meesten onder ons niet als een feest der herkenning te boek staan. Ook de eventueel bijgeleverde handleiding, maakt het voor veel gebruikers niet inzichtelijker.
Dergelijke handleidingen zijn doorgaans geschreven door techneuten. En techneuten kunnen doorgaans niet begrijpelijk schrijven voor een leek. Wat door een techneut aan het papier toevertrouwd wordt, is doorgaans alleen te begrijpen door vakgenoten. En zelfs ik, als vakgenoot zijde, krab nog wel eens op het hoofd, mezelf afvragend wat er in vredesnaam verteld wordt.
Voor het oplossen van netwerkproblemen is kennis nodig, kennis van netwerken. Ook al pretenderen veel fabrikanten van netwerkapparatuur dat u het spul zonder enige kennis aan het werk krijgt, problemen oplossen aan een netwerk is een heel ander verhaal. Om problemen met uw netwerk op te kunnen lossen, moet u eerst weten wat de problemen zijn. En voor het bedenken wat de oorzaak van de problemen zou kunnen zijn, is kennis noodzakelijk.
Problemen met een netwerk oplossen begint met opnieuw opstarten.
Toch hoeft u niet volledig met de handen in het haar te zitten wanneer u problemen heeft met uw netwerk. Zoals eerder in dit artikel vermeldt, vele thuisnetwerken zijn met name bedoeld voor het delen van de internetverbinding. Inderdaad, wanneer u in uw huishouden met meerdere pc's en/of laptops gebruik maakt van dezelfde internetverbinding, beschikt u over een heus thuisnetwerk.
In veel gevallen heeft u dit netwerk zelf aangelegd met een doe het zelf pakket van uw internetaanbieder.
Netwerkproblemen oplossen begint altijd met het opnieuw opstarten van het hele netwerk inclusief aangesloten computers. Begin met het uitschakelen van al uw computers in het netwerk. Schakel vervolgens de internet modem/router uit of haal de stroom eraf wanneer het apparaat niet over een aan/uit schakelaar beschikt.
Vervolgens schakelt u alle apparaten één voor één weer aan, te beginnen bij het apparaat dat zich dicht bij de netwerkaansluiting bevindt. Tegenwoordig huizen modem en router in één apparaat. Wanneer dat bij u nog niet het geval is, schakel dan eerst de modem weer aan, gevolgd door de router.
Bij het aanschakelen van de modem / router vindt de eerste controle plaats om te bekijken of daar zich toevallig het probleem bevindt. Doorgaans is zowel een internet modem als een internet router voorzien van een aantal lampjes die groen gaan branden zodra alles in orde is en de verbindingen gemaakt zijn. Wanneer één van de lampjes oranje brandt en/of knippert dan kan daar het probleem zitten wanneer dit na 60 seconden nog steeds zo is.
Een knipperend lampje die uw aansluiting met het internet weergeeft duidt erop dat uw netwerk problemen veroorzaakt wordt door een probleem bij uw internet provider. In dit geval kan een telefoontje naar uw internet provider u verder helpen. Alles is in orde wanneer met uw modem / router wanneer maximaal één lampje nog niet brandt, namelijk het lampje dat aangeeft dat de modem / router verbinding heeft met de computers in uw netwerk. Deze verbinding is er nu nog niet omdat uw computers nog uitstaan. Dit lampje zal gaan branden zodra uw computers worden aangezet.
Na het opnieuw opstarten en controleren van de modem / router is het tijd om de aangesloten computers één voor één aan te zetten en volledig te laten opstarten voordat de volgende wordt aangezet. Wanneer alle apparatuur op de juiste wijze opnieuw is aangeschakeld en opgestart zullen netwerkproblemen in veel gevallen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.
Geen netwerkverbinding ( Thuis gebruik )